daanopavontuur.reismee.nl

Van Sydney naar Melbourne.

Alle-jezus, waar gaan we nu weer eens beginnen?
Mijn brein ontploft bijna door alle indrukken die ik nu al heb opgedaan. Nù àl!
Na nog een paar dagen in Collaroy gebleven te zijn, toch maar een concreet vervolgplan gemaakt. Tot zover natuurlijk, want voor de langere termijn ga ik dus echt niks plannen. Oei, I just love the way freedom feels like.
Collaroy was echt heerlijk! Een paar hele fijne dagen aan het strand gehad, waar men zich minimaal moet insmeren met factor 50. Yeah I know, dat kennen we niet in Nederland hè?
Heb ik ook al verteld dat Manly echt te gek is? Het is een supermooi stadje net buiten Sydney, met geweldige uitzichten, een heerlijk strand en de allerleukste kroegjes. Daar waar ik mijn eerste 'Goon' ervaring heb gehad. Ik verspil er verder geen woorden aan, maar het enige wat ik kan zeggen is dat ik dat rotspul nóóit meer drink. En het woord 'nooit' omvat een hele lange tijd, maar geloof me. Doe eens een poging op Google en je verklaart me voor gek dat ik het überhaupt heb gedronken. Een tripje Blue Mountains de dag erop zat er daardoor voor mij even niet in en dat deed pijn. Heel veel pijn. Dus nóóit meer. Ohja, over die Blue Mountains? Die ga ik zeker zien wanneer ik weer terug ben, want Sydney is voorlopig nog niet van me af. Minimaal drie keer kom ik er nog terug. Jeetje, wat vervelend is dat om te zeggen.
But next there's Melbourne! Met de nachtbus vanuit Sydney, waar ik tijdens het wachten op de bus al vrienden heb gemaakt met de lokale daklozen èn dus weet op welke hoeken van de straat je gratis eten kunt halen (mocht ik het in het àlleruiterste geval nog eens nodig hebben), richting Melbourne. Gordels om, want je weet maar nooit of je een kangaroo raakt. Welcome in Australia.
Een maar liefst 892km lange rit, waar we via Canberra (hà, ben ik daar lekker ook nog eens geweest; CHECK!) de volgende dag in Melbourne aankwamen. Je kunt wel raden dat ik heerlijk heb geslapen in die bus. Dat was natuurlijk sarcastisch bedoeld. Want ze weten wel hoe die airco werkt. Dacht je even dat je in Australië het nooit koud zou hebben hè? Mispoes!
Op naar mijn hostel in St. Kilda, een buitenwijk van Melbourne. Hoewel St. Kilda zelf ontzettend leuk is, één advies: boek er nooit een hostel. Of je moet tussen de backpackers willen zitten die geen cent te makken hebben. En áls ze het al hebben, het rechtstreeks wordt uitgegeven aan Goon. En we weten ondertussen hoe ik daarover denk, niet? Ieder z'n ding, ik ging lekker op pad. De eerste avond meteen even wat van mijn lijstje af kunnen strepen. De haven van Melbourne wordt elke avond bij zonsondergang bezocht door de meest schattige kleine pinguïns. Ze komen vanuit Phillip Island, deze staat bekend om zijn pinguïns. Serieus hè, pinguïns. Gewoon aan de haven van een enorme stad. Bizar.
Hoog bovenaan mijn lijstje stond die, the Great Ocean Road. Sode-knetter, wat heeft de staat Victoria een briljant mooie kustlijn. En wat heb ik al veel gezien. Kangaroo's, nu nog van veraf en een aantal van dichtbij, maar dat laatste heb ik maar niet gefotografeerd want die lagen er al een poosje. ;-) Koala's, opnieuw walibi's en een lading aan wilde vogels. Van kaketoe's tot kookaburra's, die niet bang voor je zijn. Houd niks van voedsel o.i.d. vast, anders zit je onder de vogels. Ja echt! Geen foto's om het te bewijzen, wel een heleboel krassen op mijn lichaam door hun scherpe nageltjes.
The Great Ocean Road begint bij Torquay (wauw, wat een prachtig stadje) en loopt door tot aan de Twelve Apostels, bij Port Campbell. Die heb ik gezien, bij zonsondergang. Het was weer zo'n ik-knijp-weer-in-mijn-arm-en-ik-droom-niet-momentje. Houd ik nog een arm over? Aan de ene kant van de weg heb je een geweldige blauwe zee en de meest mooie stranden en aan de andere kant heb je een prachtig bosrijk gebied. En op sommige punten de welbekende rood gekleurde muddstone. Voelt het stiekem een beetje als in de binnenlanden. Oh, en de geur? Één en al eucalyptus, want die bomen groeien hier overal. Dus wat gaan we doen? Eucalyptus shampoo kopen om deze herinnering weer op te roepen. Wel gek is het om te zien dat er overal bordjes hangen met de vraag 'Fireplan ready?'. Bushfire seizoen begint er helaas aan te komen, gelukkig ben ik de stad dan al uit.
En gelukkig ook naar een ander hostel, in het hart van Melbourne. Vlakbij de Victoria's Market, wat een heerlijke plek is dat om uren rond te struinen. Je kunt er zo'n beetje alles kopen wat je maar wilt en er hangt echt een heerlijke sfeer. Daar werd ik ècht verliefd op de stad. Trouwens ook om het feit dat er gezegd wordt dat er hier nauwelijks van die big-ass spiders rondlopen. LIKE! Marvellous Melbourne, zoals het van vroeger uit ook wel wordt genoemd. Nou, de stad doet zijn naam eer aan. Het contrast in architectuur binnen een blok is zo ontzettend groot, van heùl oud naar hypermodern. Te gek! Als ik vroeger beter had opgelet bij kunstgeschiedenis had ik het jullie beter kunnen uitleggen, maar helaas. Overal is muziek te horen in Melbourne, echt ontzettend leuk. En dan de kleine zijstraatjes. Wauw. Ze noemen het de stad met de geheime plekken en ze hebben gelijk. Sla op de grote straat een zijstraat in en je komt op de meest leuke plekken terecht. Vol terrasjes en gezelligheid, maar ook zijstraatjes vol met prachtige graffiti-kunst. Hosier La is één zo'n straatje, supertof om te zien. Met de trein naar Brigthon Beach, waar de beroemde gekleurde hutjes staan. De dorpjes en buitenwijken rondom Melbourne zijn ook ontzettend leuk om doorheen te wandelen. Verder zijn alle hotspots van Melbourne ook leuk om te zien, maar vooral de sfeer is iets wat ik het àllerfijnst vind. Oh, en zelfs Chinatown is hier te gek!
En toen? Tja, als je in Melbourne bent wil je natuurlijk de prachtige omgeving kunnen zien. En wat doe je dan? Je gaat in je kloffie een ontzettend chique hotel in, om vervolgens naar de 35ste verdieping te gaan en even naar het toilet te gaan. Want in dat toilet heb je een heel groot panorama-raam waar je een gruwelijk uitzicht hebt over Melbourne en omgeving. Zo blij als een kind, door het prachtige uitzicht en ook omdat we er ook weer heelhuids uit zijn gekomen en er niet uit zijn geschopt. Wat een hilarische ervaring.
Eén minpunt kan ik wel benoemen: het weer. Dat gaat van de zomer, naar de herfst om vervolgens te eindigen in de lente. Lekker onvoorspelbaar dus. Daar staat Melbourne en de zuidkust van Australië ook bekend om. Ach, heeft ook wel zijn charmes. Ik klaag niet hoor.
En als ik dan moet kiezen tussen Sydney of Melbourne? Zeg ik: niet te vergelijken dus ik kies lekker niet. Puh! De concurrentiestrijd tussen de twee steden is er nog steeds, vandaar natuurlijk dat Canberra gekozen is tot hoofdstad van Australië, lekker neutraal.
Ondertussen verbaas ik me er nog steeds over dat ik nog niet ben aangereden door een auto, want aan dat links rijden ben ik nog steeds niet gewend. En heb ik al een beetje last van het wat-is-het-nederlandse-woord-ook-alweer-symdroom. Lekker fout, I know. But can't help it! ;-) En wat heb ik weer heerlijke mensen ontmoet hier. Love it!
What's up next? Nog een paar dagen Melbourne en daarna Tasmanië! Om te beginnen in Devonport, de rest blijft nog een verrassing.
En, regent het daar ondertussen alweer loeihard? Doe Sinterklaas de groeten! De Kerstman is hier al op iedere hoek van de straat te bekennen.
Foto's zien? Daar waar ze te vinden zijn.
Love making this kind of memories.
Doei en een kus! X

Reacties

Reacties

manuela

Hee Daan,

Wat een genot om je verhalen te lezen.. Ga er helemaal in op en krijg beeld bij hoe je alles verteld!
Die actie in het hotel was ook wat voor mij!! Hahaha
Stoere Chick ben je ook.

Verheug me al op je volgende verhaal! Geniet ervan je hebt het verdient ????

Liefs Manu

jessica

Hey Daan. Wat een heerlijk verhaal heb je weer geschreven. Echt super vermakelijk om te lezen. Heel veel plezier en ik ga ff googlen wat the hell Goon in godsnaam is.
Dikke kus

Johan

Jah Daniëlle, maak ons maar lekker gek met je mooie verhalen. Was de Goon echt zo bar en boos? Haha. Je moet het wel geprobeerd hebben natuurlijk, voor je weet waar je het over hebt...
Hier gaat het heerlijk z'n rommelige gangetje. Laat ik zo zeggen: goede keuze dat reisje naar de andere kant van de wereld! ;)
Have a nice time & enjoy!

Tanja

He super om dit verhaal te lezen:)nog heel veel plezieren ga t ff googlen????
Grx tan

Mieke

Ik stel voor: voorlopig gewoon sambuca! Ik smul van je verhalen. Kus voor jou.

Mieke

Oh, en je foto's zijn GE-WEL-DIG!

Betty

Hallo Daan,
Wat een geweldig verhaal. Graag niet alles maar zo uitproberen..... Kijk uit naar het vervolg. Lieve groetjes uit een regenachtig Holland.

Tanja

Wauw!!! Echt zo leuk om te lezen! Schijftalent!!!! Hele dikke x vanuit het regenachtige Hengelo! Enjoy! Love you! X Tanja
Groetjes van Reinoud

Niels

Snelle discussie; SYDNEY!!!

Mieneke.

Daan wat een mooi reisverslag .Heel indrukwekkend.
Lieve groetjes van ons .

Kim

Jaaa heb hem gelezen!! Maar had nu alles al gehoord haha :-) Have fun schattie!!!

Jannet

Mooi om te lezen, wat genieten! Veel plezier verder!

Greta

Wat een geweldig mooi verhaal ,en foto s.
Heel veel plezier!!!!!
Groetjes Henk en Greta.

Marianne

Geweldig! En zo herkenbaar....
Die 'goon' daar kom je nog wel op terug...je moet er gewoon even doorheen :-)

Chantal

Wat een geweldige ervaringen. Super tof! lekker doorgaan met schrijven af en toe, heerlijk om te lezen.

mirjam

Hey daan,
Wat een zonnige verhalen waar ik helemaal blij van wordt...wij zijn met de kinders opweg in de stromende regen naar de intocht in tubbergen...kortom: als ik jou was zou ik voorlopig nog lekker daar blijven en kindjes ook nog ff uitstellen ;) want voor je er erg in hebt sta je er dus zelf ook weer tussen te zingen...hihi
Ik zal de beste man de groeten doen!

Sandra Glatz

He Daan, heerlijke verhalen.. Als ik ze lees is het net alsof ik er bij ben... Kan niet wachten op je volgende verhaal.. Geniet lekker daar, love you????????????

danielle

Há, jij zou Danielle niet heten als je niet voor de Goon zou gaan. Je leeft maar 1 keer soort van dingetje he. En met jouw liefde voor alcohol kon dat toch niet fout gaan (ah well, weer een ervaring rijker;) )
Super leuk om te lezen Daan! Nu al zo veel gezien en gedaan, mooi is dat! Hoop dat je tussendoor ook de tijd hebt/neemt om even tot rust te komen, maar dat zal vast. Dikke knuffel voor jou! En ik ga ff je foto's kijken =)

jaap

je bent bij Bev en Micks?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!